În dinamica prezentului, preferințele vestimentare ale consumatorilor sunt adesea puse pe seama trendurilor sau curentelor fashion. Deși confortul și aspectul unui produs – oglindit prin detalii cromatice, de croi sau țesătură – ar trebui să stea la baza deciziilor, adevărul este că stereotipurile corporale, la pachet cu cele de vârstă, au un cuvânt important de spus în procesul de cumpărare. Ba mai mult, acestea sunt puse în legătură cu variabila „sezonalitate”, perspectiva asupra imaginii de sine având de suferit cu precădere în perioadele călduroase.
Întrucât a dorit să înțeleagă mai bine cum afectează aceste prejudecăți publicul român și obiceiurile lui de consum când vine vorba despre ținutele de vară, GLAMI, platformă europeană lider în descoperirea modei, a derulat un sondaj în cadrul analizei sale periodice Fashion (Re)search. Un număr de 5.936 respondenți au luat parte la inițiativă, datele fiind colectate în decursul lunii mai 2024.
Corpul perfect de vară vs. constrângerile sociale
Sezonul cald nu aduce cu sine doar soare și distracție, ci și o oarecare stare de vulnerabilitate. Concret, 29% dintre cei chestionați au afirmat că se simt mai sensibili în timpul verii decât în restul anotimpurilor, iar 56% au susținut că situația e echilibrată pe tot parcursul anului. Și totuși, doar 32% pot declara cu tărie că sunt încrezători în privința corpurilor lor atunci când merg la plajă.
De asemenea, presiunea de a face o schimbare în privința corpului ca pregătire pentru vară este familiară pentru 1 din 2 români. Partea și mai tristă este că 33% dintre respondenți au recunoscut că evită diverse activități de sezon din cauza preocupărilor legate de imaginea corporală.
Despre deschiderea către body positivity
În ciuda îngrijorărilor legate de propriul aspect, pare că publicul începe să îmbrățișeze conceptul de body positivity. Într-un procent de 71%, participanții la sondaj au spus că tipologia corporală nu ar trebui să determine persoanele să se acopere mai mult vara, apreciind diversitatea și unicitatea.
Discutabil este faptul că unii români sunt de părere că următoarele grupuri ar trebui să nu se expună prea mult în sezonul cald: cei în vârstă (12%), cei plus-size (11%) și cei cu imperfecțiuni ale pielii sau alte dizabilități (8%).
Efecte ale stereotipurilor de vârstă
Merită punctat și faptul că românii, atât cei sub, cât și cei peste 55 de ani, consideră în proporție de 65% că oamenii mai în etate nu ar trebui să se îmbrace într-un fel specific vârstei. Ca atare, articolele trendy, în culori îndrăznețe, ar trebui purtate în orice moment, atâta timp cât ele oferă o stare de bine.
Nu poate fi ignorat faptul că stereotipurile de vârstă au un efect limitativ în cazul achiziționării anumitor articole vestimentare, iar acesta a fost simțit de 19% dintre cei sondați.
În consecință, 68% dintre cei menționați anterior au încercat să evite hainele strâmte, 22% au apelat la ținute mai largi, care acopereau mai mult decât și-ar fi dorit, 17% s-au ferit de integrarea nuanțelor luminoase în garderobă, iar 16% au mers pe un stil mai conservator, trecând cu vederea hainele la modă.
Deși uneori lăsate în plan secund, acceptarea și aprecierea propriului corp sunt aspecte esențiale ale stării de bine. Frumusețea nu ține cont de standarde, ci de autenticitate, regăsindu-se în fiecare persoană, indiferent de vârstă sau structură corporală. Simte-te bine în pielea ta, implică-te în toate activitățile care îți fac plăcere și fii exact cum vrei să fii – nu doar vara asta, ci în toate sezoanele ce vor urma!
Despre GLAMI
GLAMI.ro face parte din GLAMI Group, platforma europeană lider în căutarea și descoperirea modei, care folosește inteligență artificială avansată pentru a face achizițiile vestimentare simple și rapide pentru utilizatori, sprijinind deopotrivă segmentul e-commerce prin conectarea magazinelor cu un public mai larg.
GLAMI vizează să devină destinația principală pentru persoanele ce fac cumpărături fashion online, asigurând o experiență individualizată prin categorizare inteligentă și recomandări personalizate. Cu mai mult de 15 milioane de produse – din peste 4.600 de magazine online de modă din 13 piețe – GLAMI oferă oportunitatea de a compara articolele și de a urmări reducerile, pentru a lua decizii informate și eficiente când vine vorba de costuri și timp.
Pentru mai multe informații, vizitați GLAMI.group.